Om een indruk te krijgen van presentaties en lezingen door Jelle Jolles, volgt hieronder een aanklikbare selectie van eerdere lezingen (2018/2019) ingedeeld op doelgroep, organisatie of onderwerp.

Leraren/docenten
–  Jolles, J. (2018, 1 november). Het tienerbrein, zelfregulatie en ontplooiing. Workshop voor de studiedag van het Wolfert van Borselen Scholengroep (Dalton), Rotterdam.
– Jolles, J. (2018, 14 november). Over de neuropsychologische ontwikkeling van jongens en meisjes: handvatten voor de praktijk van onderwijs en opvoeding. Keynote op landelijke studiedag ‘Jongens in het primair onderwijs’, Nunspeet.
– Jolles, J. (2018, 11 oktober). Conferentie NRC live: Toekomst van Onderwijs, Rotterdam.
– Jolles, J. (2018, 15 juni). De totale tiener. Keynote op Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk: over leren, brein en ontplooiing, Amsterdam.
– Jolles, J. (2018, 15 juni). Leren, brein & ontplooiing: over LEREN 2.0. Openbare les, oratie Vrije Universiteit Amsterdam.
– Jolles, J. (2018, 17 mei). Over zelfinzicht en het leerproces van de hbo-student en wat de docent daaraan kan doen. Keynote op het landelijk symposium ‘Succesvol studeren’ georganiseerd door Hogeschool Leiden, Leiden.
– Jolles, J. (2018, 5 april). Wat iedere leraar zou moeten weten van de zelfregulatie (en waarom). Presentatie op landelijk congres ‘Toetsrevolutie’, Culemborgh.
– Jolles, J. (2018, 3 april). Wat iedere leraar zou moeten weten van de zelfregulatie (en waarom). Workshop voor leraren Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag (VCL).
– Jolles, J. (2018, 22 maart). De student en zijn brein: over leren en nieuwsgierigheid. Keynote op studiedag Onderzoeksvaardigheden, georganiseerd door uitgeverij BOOM.
– Jolles, J. (2018, 20 januari). Wat iedere leraar zou moeten weten over de executieve functies (en waarom). Keynote op landelijke conferentie ResearchED, Hermann Wesselink College Amstelveen.

 

Schoolleiders, onderwijsbestuurders
– Jolles, J. (2018, 24 oktober). Keynote Vlaamse studiedag ‘Bruggen bouwen tussen secundair en hoger onderwijs over de onderwijsloopbaan van jongeren’. Vlaamse Onderwijsraad (VLOR), Brussel.
– Jolles, J. (2018, 11 oktober). Conferentie NRC live: Toekomst van Onderwijs, Rotterdam.
– Jolles, J. (2018, 15 juni). Leren, brein & ontplooiing: over LEREN 2.0. Openbare les, oratie Vrije Universiteit Amsterdam.

 

Onderwijsbeleid
– Jolles, J. (2018, 14 november). Over de neuropsychologische ontwikkeling van jongens en meisjes: handvatten voor de praktijk van onderwijs en opvoeding. Keynote op landelijke studiedag ‘Jongens in het primair onderwijs’, Nunspeet.
– Jolles, J. (2018, 24 oktober). Keynote Vlaamse studiedag ‘Bruggen bouwen tussen secundair en hoger onderwijs over de onderwijsloopbaan van jongeren’. Vlaamse Onderwijsraad (VLOR), Brussel.
– Jolles, J. (2018, 11 oktober). Conferentie NRC live: Toekomst van Onderwijs, Rotterdam.
– Jolles, J. (2018, 15 juni). De totale tiener. Keynote op Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk: over leren, brein en ontplooiing, Amsterdam.
– Jolles, J. (2018, 15 juni). Leren, brein & ontplooiing: over LEREN 2.0. Openbare les, oratie Vrije Universiteit Amsterdam.

 

Ouders/opvoeders
– Jolles, J. (2018, 4 juni). Steun, sturing en inspiratie zijn essentieel voor de ontplooiing. Keynote op Nationaal Congres Onderwijs, Ouders en Jeugdhulp (OJ congres), Utrecht.
– Jolles, J. (2018, 18 mei). ‘Leer als ouder de gebruiksaanwijzing van je tiener kennen’. Over de tienertijd als periode van kansen en mogelijkheden. Presentatie binnen het programma ‘Het rebelse brein’, georganiseerd door Frascati Amsterdam.
– Jolles, J. (2018, 3 april). Wat iedere ouder zou moeten weten van de zelfregulatie (en waarom). Ouderavond Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag (VCL).
– Jolles, J. (2018, 27 maart). Wat iedere ouder zou moeten weten van de zelfregulatie (en waarom). Presentatie ouderavond Hermann Wesselink College, Amstelveen.
– Jolles, J. (2018, 8 februari). Ontplooi het tienerbrein! Lezing special event reeks ‘Opvoeden in de 21e eeuw’ georganiseerd door The School of Life, Luthersekerk, Amsterdam.

 

(School)psychologen, pedagogen
– Jolles, J. (2019, 22 maart). ‘Over leren, executief functioneren en schools presteren’. Keynote op Schoolpsychologencongres, Amsterdam.
– Jolles, J. (2018, 28 september). Keynote Jaarlijks Congres ‘Dag van Intelligentie’ 2018 Pearson Academy, Utrecht.
– Jolles, J. (2018, 1 juni). Het tienerbrein. Over executieve functies, zelfregulatie en ontplooiing. Keynote op landelijk congres Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT),Utrecht.

 

Sport

– Jolles, J. (2019, 23 maart). ‘Werk in uitvoering op de atletiekbaan – het tienerbrein’. Keynote en workshop tijdens Dag van de Atletiek, Arnhem.

 

Boeken, lezen, kunst en cultuur
– Jolles, J. (2018, 19 november). ‘Nieuwsgierigheid en het brein: motiveer de jongere!’ Keynote op Cubiss Kennisdag M.O.V.E.!, Tilburg.
– Jolles, J. (2018, 27 september). LEZEN 2.0: verbeelding is van belang voor ontplooiing jongeren. Lezing voor Bibliotheekplaza 2018, Haarlem.
– Jolles, J. (2018, 26 september). ‘Praktische tips voor kunst en cultuur in het onderwijs’. Lezing Parkvilla: jaarlijkse culturele inspiratiemiddag onderwijs, Alphen a/d Rijn.
– Jolles, J. (2018, 18 januari). Waarom het brein van boeken houdt. En wat dat betekent. Presentatie op seminar ‘Lezen’ van KVB Boekwerk, NEMO Amsterdam.
–  Jolles, J. (2018, 17 oktober). Waarom het tienerbrein nieuwsgierig is: over brede vorming en het belang van cultuur. Keynote op de Cultuurdagen, voor studenten lerarenopleiding secundair onderwijs georganiseerd door CANON Cultuurcel, Departement van Onderwijs & Vorming, Vlaamse Overheid, Antwerpen, België.
– Jolles, J. (2018, 16 oktober). Waarom het kinderbrein nieuwsgierig is: over brede vorming en het belang van cultuur. Keynote op de Cultuurdagen, voor studenten kleuter- en lager onderwijs en pedagogie, georganiseerd door CANON Cultuurcel, Departement van Onderwijs & Vorming, Vlaamse Overheid, Antwerpen, België.

 

Zorgorganisaties
– Jolles, J. (2019, 24 april). ‘Het belang van executieve functies in het onderwijs’. Keynote congres ‘Breinbrekers in zorgonderwijs’, Nieuwegein.
– Jolles, J. (2018, 4 oktober). Ons plastische brein. Over leren en ontplooiing ook als het brein het moeilijk heeft. Keynote voor professionals in Niet-Aangeboren Hersenletsel, Almen (Gld).
– Jolles, J. (2018, 4 juni). Steun, sturing en inspiratie zijn essentieel voor de ontplooiing. Keynote op Nationaal Congres Onderwijs, Ouders en Jeugdhulp (OJ congres), Utrecht.