Actueel:

Een verslag van het symposium vindt u in deze blog.

Momenteel wordt een boekje gemaakt met daarin artikelen over de bijdragen van de sprekers en ook referenties en belangrijke hyperlinks naar informatie op het web. Ook van de publiekslezing/openbare les van Jelle Jolles ‘Over leren, brein en ontplooiing: LEREN 2.0’ wordt een boekje gemaakt. Dat komt in september beschikbaar.

Inhoud
Op vrijdag 15 juni organiseer ik met mijn team een landelijk symposium rond het thema ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing’ (oftewel wat opvoeders, leraren, overheid en politiek zouden moeten weten over de neuropsychologische ontwikkeling). Sprekers zijn collegae met wie ik door de jaren intensief heb samengewerkt op het gebied van de toegepaste neuropsychologie. Ons doel is om met dit symposium handvatten aan te reiken voor gebruik in onderwijs en opvoeding: ten voordele van de ontplooiing van onze jongeren.

Het symposium richt zich op ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen worden besproken. Alle sprekers zijn gepromoveerd neuropsycholoog met veel ervaring in de samenwerking met het toegepaste praktijkveld. Wat hen ook bindt is een grote interesse in multidimensionele samenwerking met andere wetenschappelijke- en praktijkprofessionals.

Programma

Dagvoorzitter Jelle Jolles

8:45 uur Inloop, koffie en thee
9:30 uur De totale tiener
prof. dr. Jelle Jolles, Vrije Universiteit Amsterdam
9:50 uur De ontwikkeling van strategiegebruik
dr. Petra Hurks, Universiteit Maastricht
10:20 uur Hands-on leren
dr. Helen Reed, Zoetermeer
10:50 uur Pauze
11:25 uur Nieuwsgierigheid en ruimtelijk denken
dr. Marleen van Tetering, Vrije Universiteit Amsterdam
11:55 uur Zelfinzicht en zelfregulatie
dr. Sanne Dekker, Radboud Universiteit
12:25 uur Lunchpauze
13:30 uur Aandacht, brein en aandachtsstoornis
dr. Jos Hendriksen, Kempenhaeghe, Heeze
14:00 uur Sociale cognities
prof. dr. Lydia Krabbendam, Vrije Universiteit Amsterdam
14:30 uur Slaap, bewegen en schools presteren
prof. dr. Renate de Groot, Open Universiteit Heerlen
15:00 uur Pauze
15:45 uur LEREN, BREIN EN ONTPLOOIING (Openbare les, Aula)
prof. dr. Jelle Jolles
16:45 uur Dankwoord
17:15 uur Receptie

Samengevat

Datum: vrijdag 15 juni 2018
Tijd: 9:30 – 15:15 uur
Locatie: Auditorium, Vrije Universiteit Amsterdam, De Boelelaan 1105 Amsterdam
Voor wie: De focus van het symposium ligt op pre-adolescenten (vanaf circa 8 jaar oud) tot en met bijna-volwassenen van ruim 20 jaar oud. De doelgroep van het symposium is die van professionals in onderwijs en opvoeding, coaches, alsmede wetenschappers en beleidspersonen die werken in onderwijsvernieuwing en/of met het zich ontwikkelende kind of adolescent. Wat hen bindt is de interesse in ontplooiing van kinderen en jeugdigen en een multidisciplinaire aanpak van de onderwijsvernieuwing.

Toegang
Het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ vindt plaats in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Boelelaan 1105 te Amsterdam. De kosten van het symposium bedragen €125.

De openbare les ‘Leren, brein en ontplooiing’ van prof. dr. Jelle Jolles is de afsluiting van het symposium. Deze openbare les wordt gegeven in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam en is vrij toegankelijk.

Sprekers
Voor informatie over de  sprekers vindt u hier.

 

#tienerbrein #neuropsy