Programma ‘Executieve functies en het onderwijs’
‘Over leren en ontplooiing van leerlingen van 8 tot 18 jaar’
Vrijdag 17 mei 2019 | Eenhoorn Amersfoort
Spreker: prof. dr. Jelle Jolles
13:00 uur | Inloop, koffie/thee en zoete lekkernij |
13:30 uur | Ontwikkeling met twee vraagpauzes |
14:20 uur | Vaardigheden en functies met twee vraagpauzes |
15:00 uur | Pauze |
15:30 uur | Interventies met twee vraagpauzes |
16:30 uur | Take home, aanpak op school en thuis met twee vraagpauzes |
17:00 uur | Napraten met drinks & bites |
Onderwerpen die aan bod komen tijdens de studiemiddag
Ontwikkeling
• de neuropsychologische ontwikkeling van kind en jeugdige
• van pre-adolescent tot bijna-volwassene
• biologische ontwikkeling en sociale ontwikkeling
• jongens – meisjes verschillen
• diversiteit en de rol van eerdere leef- en leerervaringen
Vaardigheden en functies
• vijf groepen van Executieve Functies rond1) vaardigheden, 2) de persoon, 3) de ander, 4) consequenties, 5) regels en normen
• bewegen, sport en cognitief presteren
• taal en lezen, en de ontwikkeling van het denken
• cultuur, kunst, geschiedenis, ‘de wereld’ en persoonlijke groei; Bildung
Omgaan met kind en jeugdige: interventies
• ‘vrijheid binnen grenzen’ en ‘opleiden tot zelfstandigheid’
• feedback, steun, sturing en inspiratie
• onderwijsinterventies gebaseerd op de EF
• rollen die de leraar kan spelen: van manager, coach, mentor tot adviseur
• het grote belang van nieuwsgierigheid en van ‘het opdoen van kennis’
Instrumenten die besproken worden
• screening van de belangrijkste executieve functies ‘in de klas’
• de checklist ‘onderpresteren’
• de checklist ‘welbevinden’,
• de checklist ‘vaardigheden, hobby’s en interessen’
• de checklist ‘slaap, risico- en beschermende factoren’
• BreinPlein®: denk-stimulerend materiaal
Leerdoelen en ‘take home’
• Het krijgen van overzicht in de neuropsychologische ontwikkeling van kind en adolescent voor zover relevant voor het regulier onderwijs. Daarbij wordt aandacht gegeven aan zaken die invloed kunnen hebben op de executieve functies, zoals welbevinden, slaap, stress, en de aard van de leer- en leefomgeving (‘schraal’ dan wel ‘rijk’). Ook aandachts- en/of leerproblemen worden besproken.
• Het krijgen van overzicht over de vijf groepen van executieve functies (zie de box) en hun ontwikkeling over kinder- en tienertijd, en van mogelijke interventies die gebruikt kunnen worden om die ontwikkeling te stimuleren.
• Inzicht krijgen in enkele veel voorkomende ‘neuromythen’, oftewel onjuiste inzichten over de ontwikkeling van kind en jeugdige, met als doel die in de praktijk te kunnen herkennen en vermijden.
• Gebruik kunnen maken van enkele door het Centrum Brein & Leren ontwikkelde checklists over de ontwikkeling van de executieve functies en de toepassing daarvan in de praktijk. Deze checklists zijn uitgebreid in de praktijk getoetst; als deelnemer krijg je deze gratis mee.